Connect with us

Hi, what are you looking for?

Webb

SKARPSKJUTANDE WEBB TILL WESTERN FARM

Med en digital transformation av inte bara hemsidan, utan även säljprocessen & biljettförsäljningen – har vi konverterat Western Farm från att vara ett reaktivt till proaktivt upplevelseföretag. Idag står webben för över 25% av företagets försäljning.

DESIGNFILOSOFI

Redan från start var direktiven från Western Farm tydliga; vi vill kunna sälja dygnet runt, året om. Med försäljningen i fokus frågade vi oss – hur ska trafiken till nya hemsidan konvertera? Svaret blev en grundlig trafikanalys av den dåvarande sidan som visade att en stor del av trafiken kommer via deras sociala medier – men att det där tog stopp (Dåvarande sidan var inte byggd för att konvertera trafik till beställningar). Vi tog fram en wireframing som bestod av en mängd undersidor där varje produkt är en egen landningssida. Man kan köpa produkten, varan eller tjänsten direkt på landningssidan utan att behöva scrolla vidare. Genom att arbeta med säljande landningssidor kan Western Farm konvertera sociala medier från en anslagstavla till deras absolut bästa säljare – vaken 24h om dygnet 365 dagar om året. Oavsett betalt trafik eller sociala medier är kunden bara ett klick från att kunna köpa online.

TEKNIKEN BAKOM

Vi tog fram en helt ny digital plattform med avancerade e-handelsfunktioner såsom differentierade momssatser, delade lager, bundlade produkter med gemensamma lager samt digital biljettförsäljning kopplad till hårdvara med QR-scanning. Genom script kan vi även få ut aggregerad anonymiserad platsdata vad kunderna söker efter på hemsidan, och när – vilket ger Western Farm beslutsgrundande information när det gäller produktutveckling och marknadsföring. Och då har vi bara skrapat på ytan.

 

RESULTAT

Resultat: Idag kommer 25% av omsättningen via webben och ökar konstant. Western Farm säljer 24h om dygnet, 365 dagar om året. Man kan agilt möta kunden och skapa paket i webbshoppen medan man talar med kund istället för att be hen ringa tillbaka om 4 månader.

 

Genom en egen biljettförsäljning slipper man dyra mellanhänder, samt att ENA helt digitaliserat de stora kundflödena till deras olika event genom att programmera QR-koder på de digitala biljetterna som läses av med en scanner vid entrén.

 

Utan ENA hade Western Farm inte kunnat möta utmaningen med Covid-19 lika snabbt. Vi kunde vara up and running med en komplett webbshop för våra matlådor på bara några dagar och därmed möta det förändrade köpbeteendet lika snabbt.

–  Joel Andersson, delägare Western Farm.

VILL DU OCKSÅ SYNAS HÄR?

SE ÄVEN

Annonsering

ENA förvaltade under perioden oktober - december 2019 Fritz Olssons marknadsföring i digitala kanaler. Detta blev resultatet;

Annonsering

Med SEO (sökmotoroptimering) och Google Ads från ENA ökade en av våra kunder sin försäljning med 10 miljoner under ett år.

Branding

En omsorgsfull rebranding av ett av Norra Sveriges mest kända och äldsta varumärken.

Webb

Fritz Olsson, Grundat 1904, valde ENA som affärspartner för sin digitala förflyttning. Ny grafisk profil, komplett E-handel med koppling till Instagram, Klarna, samt foto,...

Vi är en fullservicebyrå, digitalbyrå, webbyrå samt oberoende mediebyrå. Copyright ©2020 ENA