PLANERING
Vi tog fram en medieplan utefter given budget som var både adaptiv och mätbar. Vi tog fram arketyper för kundgrupper samt geografi, och skeppade sedan ut digitala kampanjer. De olika kanalvalen blev: Instagram, Facebook, YouTube, Google Ads samt Programmatic (Digital räckviddsannonsering).
ENA stod för planning samt producerade allt material inhouse; foto, film, grafisk produktion, Google Ads, mätning samt rapportering.
Genom löpande kampanjer i Instagram byggde vi både räckvidd och varumärke. Totalt ökade vi Fritz Olssons anhängare med 250% under perioden oktober – december. Se exempel på annonsplaceringar nedan;


YOUTUBE
Youtube är Sveriges andra största sökmotor efter Google. Genom att använda hela YouTube’s register för smart digital annonsering kan vi kombinera gammel-TV’s genomslagskraft med modern teknik och matcha annonser med vad YouTube’arna är intresserade av. Se exempel på annonsplaceringar nedan;



Genom både löpande kampanjer på Facebook samt målgruppsanpassade kampanjer kunde vi använda Facebooks fantastiska genomslagskraft och driva både bred varumärkesbyggande marknadsföring, såväl som nischad reklam som ledde till avslut i webbshoppen. Se exempel på annonsplaceringar nedan;

97% av alla köp börjar med en Googling. Genom en optimerad Google-kampanj kunde vi driva trafik från hela Sverige till Fritz Olssons webbshop. Se exempel på Google Ads nedan;

GOOGLE SEO (SÖKMOTOROPTIMERING)
97% av alla köp börjar med en Googling. Genom omfattande optimering ser vi till att det kontinuerligt drivs köpklara kunder från hela Sverige till Fritz Olssons webbshop. Se exempel på placeringar för SEO nedan;

PROGRAMMATIC
Väldigt förenklat så är programmatic 20-talets digitala tidningsannonser. Bestäm vilket geografiskt område du vill nå personer. Matcha sedan en digital annons med den målgrupp du vill nå inom det valda området. Oavsett om man läser NSD.se, Norran.se, Aftonbladet etc så kommer man se annonsen. Med Fritz Olsson körde vi löpande annonser inkl. A/B-testning för att driva optimalt med trafik till butikerna, webbshoppen samt öka varumärkeskännedomen.

RESULTAT
ENA lyckades skapa en total räckvidd på 977 000 och nå > 600 000 unika personer under en tremånadersperiod. Vi ökade Instagramkontot med 250% och även engagemang/följare kontra kontots följarskara jämfört med tidigare. Varumärkeskännedomen i Skellefteå ökade markant och ökad försäljning i webbshoppen.