Connect with us

Hi, what are you looking for?

Annonsering

CASE: 1 000 000 I RÄCKVIDD FÖR FRITZ OLSSONS HÖSTKAMPANJ

ENA förvaltade under perioden oktober – december 2019 Fritz Olssons marknadsföring i digitala kanaler. Detta blev resultatet;

PLANERING

Vi tog fram en medieplan utefter given budget som var både adaptiv och mätbar. Vi tog fram arketyper för kundgrupper samt geografi, och skeppade sedan ut digitala kampanjer. De olika kanalvalen blev: Instagram, Facebook, YouTube, Google Ads samt Programmatic (Digital räckviddsannonsering).

ENA stod för planning samt producerade allt material inhouse; foto, film, grafisk produktion, Google Ads, mätning samt rapportering.

INSTAGRAM

Genom löpande kampanjer i Instagram byggde vi både räckvidd och varumärke. Totalt ökade vi Fritz Olssons anhängare med 250% under perioden oktober – december. Se exempel på annonsplaceringar nedan;

YOUTUBE

Youtube är Sveriges andra största sökmotor efter Google. Genom att använda hela YouTube’s register för smart digital annonsering kan vi kombinera gammel-TV’s genomslagskraft med modern teknik och matcha annonser med vad YouTube’arna är intresserade av. Se exempel på annonsplaceringar nedan;

FACEBOOK

Genom både löpande kampanjer på Facebook samt målgruppsanpassade kampanjer kunde vi använda Facebooks fantastiska genomslagskraft och driva både bred varumärkesbyggande marknadsföring, såväl som nischad reklam som ledde till avslut i webbshoppen. Se exempel på annonsplaceringar nedan;

GOOGLE

97% av alla köp börjar med en Googling. Genom en optimerad Google-kampanj kunde vi driva trafik från hela Sverige till Fritz Olssons webbshop. Se exempel på Google Ads nedan;

GOOGLE SEO (SÖKMOTOROPTIMERING)

97% av alla köp börjar med en Googling. Genom omfattande optimering ser vi till att det kontinuerligt drivs köpklara kunder från hela Sverige till Fritz Olssons webbshop. Se exempel på placeringar för SEO nedan;

PROGRAMMATIC

Väldigt förenklat så är programmatic 20-talets digitala tidningsannonser. Bestäm vilket geografiskt område du vill nå personer. Matcha sedan en digital annons med den målgrupp du vill nå inom det valda området. Oavsett om man läser NSD.se, Norran.se, Aftonbladet etc så kommer man se annonsen. Med Fritz Olsson körde vi löpande annonser inkl. A/B-testning för att driva optimalt med trafik till butikerna, webbshoppen samt öka varumärkeskännedomen.

RESULTAT

ENA lyckades skapa en total räckvidd på 977 000 och nå > 600 000 unika personer under en tremånadersperiod. Vi ökade Instagramkontot med 250% och även engagemang/följare kontra kontots följarskara jämfört med tidigare. Varumärkeskännedomen i Skellefteå ökade markant och ökad försäljning i webbshoppen.

VILL DU OCKSÅ SYNAS HÄR?

SE ÄVEN

Webb

Fritz Olsson, Grundat 1904, valde ENA som affärspartner för sin digitala förflyttning. Ny grafisk profil, komplett E-handel med koppling till Instagram, Klarna, samt foto,...

Annonsering

Med SEO (sökmotoroptimering) och Google Ads från ENA ökade en av våra kunder sin försäljning med 10 miljoner under ett år.

Branding

En omsorgsfull rebranding av ett av Norra Sveriges mest kända och äldsta varumärken.

Webb

M/S Bränna vände sig till ENA för hjälp med en integrerad E-handelslösning. Detta blev resultatet;

Vi är en fullservicebyrå, digitalbyrå, webbyrå samt oberoende mediebyrå. Copyright ©2020 ENA